Monday 15 July 2013

Unspeakable Love -Part 29-





Part 29 : To Love or To be Loved


lelaki itu berpakaian vest hitam yang kelihatan tidak lah begitu formal, dipadankan pula dengan kemeja putih menampakkan dia kelihatan segak dan kemas.. rambutnya pula disikat dengan rapi dan teratur.. itu lah uniform di tempat kerjanya.. dengan rupa parasnya yang hensem, memang sesuai dia bekerja di sebuah butik jenama mewah itu.. tempat yang begitu ekslusif.. semua harga bagi koleksi butik itu harga bukan sebarangan.. bagi golongan yang suka berbelanja mewah dan bercita rasa tinggi, memang kerap mengunjungi butik tersebut..

pada saat ini, lelaki itu sedang berdiri di satu sudut sambil memerhatikan pelanggan yang datang.. tugasnya adalah untuk membantu pelanggan sekiranya mereka perlukan bantuan seperti memilih saiz yang dikendeaki oleh pelanggan.. satu tugas yang agak mudah.. hanya perlu melayan pelanggan yang datang.. dia mula suka dengan pekerjaan barunya kini.. pada saat ini, sudah hampir sebulan lelaki itu mula bekerja di butik tersebut semenjak dia mula berpindah ke bandar ini.. satu bandar yang baru baginya.. dia masih lagi mengadaptasi dengan keadaan tempat tinggalnya sekarang.. namun, dia juga mula menyenangi tempat barunya ini..

"ada apa yang nak dibantu, cik?" tanya lelaki itu mula mendekati seorang pelanggan perempuan..

kedua-dua mata saling berpandangan.. baru sahaja perempuan itu menoleh ke arah wajah lelaki itu, dia mula berasa terkejut serta-merta..

"Saiful? kau ke tu??" tanya perempuan itu sambil matanya masih lagi menatap wajah lelaki itu..

"eh Nora?" balas Saiful.. serta-merta dia mula berasa gembira..

"dah lama giler tak jumpa kau.. kerja sini??" balas Nora yang juga mula teruja bila bersemuka dengan kawan lamanya..

"tak lah lama sangat.. baru je.." Saiful tersenyum lebar kerana berjumpa semula kawan sekolah menengahnya dulu..

"kau dah lain lah.. maksud aku.." Nora pandang tubuh Saiful.. dari bawah hingga ke muka.. "semakin hensem.. hehe.." puji Nora..

"hahaha.. kau pun makin cantik je aku tengok.. so, apa khabar kau sekarang?" 

"aku? actually baru balik dari oversea.. baru tamat dengan my degree.."

"owh.. ya ke? study apa?"

"Farmasi..."

"owh.. aku ingat kau nak jadi doktor.. sebab tu cita-cita kau dulu kan?"

"sepatutnya macam tu lah.. tapi aku ubah fikiran nak ambil Farmasi pula.. kau pula macam mana?" tanya Nora..

"aku?? sekarang kau nampak lah kan.. aku kerja kat sini je lah.. bukannya budak pandai macam kau.. hehehe.."

"macam tak percaya lah.. maksud aku, macam tak percaya kita jumpa lagi.. nice to meet you again, by the way.."

"kau juga sama.." Saiful tersenyum..

"nak keluar makan bersama? belum makan lagi kan? saje nak berborak dengan kau.." ajak Nora..

"eh, belum lagi.. hurmm.. but sekarang ni tak boleh lah.. still kerja lagi.. apa kata malam nanti? boleh kan? kat Mall ni juga.."

"okay.. no problem.. aku okay je.." balas Nora.. dia juga tersenyum lebar..

"ada benda yang harus aku tolong ke? maksud aku baju tu lah.. " tunjuk Saiful ke arah pakaian yang Nora sedang pegang.. "nak cari saiz yang berpadanan ke?"

"owh ya.. lupa pula.. owh baju ni.. aku saje nak tengok-tengok dulu.. takpe.. aku nak try dulu okay.. kalau ada apa-apa lagi, aku cakap nanti lah.." Nora tersenyum..

"okay.. kat sebelah sana fitting room.." tunjuk Saiful..

"okay, thanks.."

Nora mula berjalan ke tempat bersalin baju..Saiful hanya tersenyum.. dia memerhatikan dari belakang di saat Nora mula bergerak masuk.. dalam hatinya masih lagi teruja dapat bertemu dengan seorang kawan lama.. bukan hanya sekadar teman biasa sahaja, malah dia dan Nora adalah teman yang begitu rapat.. sudah begitu lama terpisah apabila masing-masing mula membawa haluan sendiri sejak tamat sahaja sekolah menengah, tidak disangka pula hari ini mereka boleh bertemu semula.. 

setelah beberapa minit Nora mencuba pakaian tersebut, akhirnya dia keluar dari bilik persalinan.. lantas serta-merta dia mencari Saiful yang kini sedang melayan pelanggan yang lain pula.. Nora berhenti sekejap sementara membiarkan Saiful selesai melayani pelanggan tersebut.. apabila sudah selesai, menyedari Nora sedang berdiri di belakangnya, Saiful terus mendekati Nora..

"so, macam mana?" tanya Saiful..

"okay.. muat lah.. cantik juga baju ni.." balas Nora..

"kau pakai apa pun akan kelihatan cantik juga.. hehe.."

"kau ni.. haha..okay lah.. aku nak bayar dulu okay.. jangan lupa tau malam ni.."

"tentu lah.. aku tunggu kat Mall ni okay.." balas Saiful..


*         *         *


sekitar pukul 9 malam, pertemuan dua sahabat lama itu dimulakan dengan makan malam di sebuah restoran.. Saiful masih lagi memakai uniform kerjanya manakala Nora pula kelihatan telah pun menyalin pakaian yang baru.. duduk berdua-duaan satu sudut yang agak terpencil dalam restoran tersebut memang sengaja di pilih mereka untuk mendapat lebih privasi.. pada saat ini, kedua-duanya saling bertentangan mata sambil tersenyum mesra..

"macam mana hidup kau sekarang? mesti seronokkan stay kat oversea?" tanya Saiful kemudian menyuap makana dengan sudu..

"it's just okay lah.. takde lah best mana pun.. kau pula macam mana?" tanya Nora pula..

"agak teruk juga sebenarnya.. actually aku baru je pindah kat bandar ni.."

"maksud kau apa?" tanya Nora.. dahinya mula berkerut..

"aku tinggal seorang diri.. maksud aku kena urus tentang soal rumah semua lah.. kena cari lagi, susah pula nak cari rumah sewa yang sesuai kat sini.." balas Saiful..

"apasal tak stay dengan orang lain je? tak bosan ke tinggal seorang diri?"

"hurmm.. aku prefer stay seorang diri.. lagi ada privasi.."

"kau mampu ke bayar seorang diri je?" tanya Nora lagi..

"so far still okay lagi lah.. aku still ada duit lagi gak.. nanti kalau aku dah mula terasa sunyi ke, maybe aku cari lah housemate.."

"aku dengar kau lari dari rumah.. betul ke?" tanya Nora perlahan-lahan..

Saiful terdiam seketika.. untuk beberapa saat dia tidak membalas soalan Nora itu.. dia terus menyuap makanan ke mulutnya.. Nora pula hanya memerhatikan tingkah laku Saiful itu.. kemudian, tidak lama selepas itu Saiful pun mula berhenti lalu meletakkan sudu dan garfu di atas pinggan..

"betul.. dah lama dah.." balas Saiful..

kali ini Nora pula yang terdiam.. lalu suasana yang tadinya mesra tiba-tiba menjadi suram seketika.. masing-masing hanya berdiam diri..

Nora tatap mata Saiful.. memang dari dulu lagi dia sudah dengar khabar berita yang Saiful ada melarikan diri dari rumah.. Saiful bukan lah orang yang asing bagi dirinya.. bahkan keluarga mereka berdua juga agak rapat biar pun langsung tidak ada pertalian darah.. semuanya disebabkan ayah mereka berdua adalah kawan perniagaan.. Nora memang kenal rapat dengan arwah ibu bapa Saiful.. bahkan memang dia dulu kerap kali juga datang berkunjung ke rumah Saiful..

"ibu tiri kau risau tentang kau.. aku pun tak sangka boleh jumpa kau kat sini.." kata Nora..

"actually, aku tak berapa berkenan untuk discuss tentang hal macam ni.." balas Saiful dengan nada yang agak serius.. "just simpan benda ni sebagai rahsia okay.. jangan inform ibu tiri aku yang kau jumpa aku kat sini.. kalau tak, aku kena pindah cari kerja lain lagi lah.."

"okay.. aku janji.." Nora mula tersenyum.. "but kalau ada benda yang kau nak aku tolong, just beri tahu aku okay.."

Saiful hanya tersenyum kecil.. hatinya mula teringat semula tentang kenapa dia berpindah ke bandar ini.. pada bulan lepas, ketika dia baru sahaja dapat pekerja yang baru, kebetulan dia terserempak dengan orang yang agak dia kenali.. orang yang cukup rapat dengan keluarganya iaitu adik-beradik sebelah bapa dia.. atau lebing spesifik adalah makcik dia lah.. Saiful tidak pasti sama ada makcik dia itu perasan dengan kehadirannya kat situ, namun yang dia rasakan bahawa yang dirinya sedang diperhatikan.. berasa kurang selesa, maka dia pun memutuskan untuk berpindah ke tempat lain sehingga lah sampai ke bandar ini..

tapi..

mungkin juga bukan itu sahaja alasannya untuk membawa diri.. mungkin juga dia membawa diri untuk merawat hati yang telah dilukai.. entah kenapa pada saat ini secara tiba-tiba dia mula teringat akan insan itu semula.. entah kenapa dia mula teringat akan Fahri..

"kau tengah fikir tentang apa tu?" tanya Nora apabila menyedari Saiful kelihatan sedikit berkhayal..

"aku tengah fikir tentang seseorang.." balas Saiful..

"tentang siapa? buah hati ke?? hehehe.."

Saiful tersenyum nipis.. senyuman yang agak kelat.. melihat riaksi muka Saiful itu, Nora mula berasa pelik..

"kalau lah macam tu..." balas Saiful.. kemudian dia mengambil gelas yang berisi air lalu di minumnya..

"tak kisah kalau nak kongsi cerita?" kata Nora..

"bukan satu cerita yang kau akan boleh terima.." balas Saiful sambil matanya memandang serius ke mata Nora..

"aku tak kisah.. kalau kau tak keberatan, aku boleh je nak dengar.." kata Nora.. sebenarnya dalam hatinya mula timbul satu perasaan ingin tahu yang sangat kuat.. entah kenapa dia begitu mahu ingin tahu cerita dari Saiful itu..

Saiful hanya terus memandang wajah Nora.. dalam hatinya teragak-agak jika dia mahu berkongsi ceritanya dengan Nora.. biarpun dia tahu Nora jenis yang bersikap terbuka, namun ragu jika dia masih boleh menerima apa yang dia akan luahkan nanti.. dari zaman sekolah dahulu, memang dia kerap kali bertukar cerita dan mengadu masalah dengan Nora.. hubungan mereka memang begitu rapat.. namun itu dahulu.. sekarang, semua orang sudah ada corak permikiran mereka sendiri dalam sesuatu hal..

"ada apa sebenarnya?" tanya Nora yang cuba memujuk Saiful untuk bercerita kepadanya..

"kalau aku kata yang aku jatuh hati pada seorang lelaki, kau fikir macam mana?"

Nora tergamam..

"oh!" terus Nora tak mampu berkata apa-apa..

"kau mesti terkejutkan?" kata Saiful..

cuba untuk menenangkan diri, Nora menghembuskan nafas dalam-dalam terlebih dahulu..

"owh.. well... aku terkejut.. seriously aku terkejut.. sejak bila? maksud aku, kau memang..." Nora mula teragak-agak..

"gay maksud kau? kalau itu yang fikirkan, jawapan aku tak lah.. actually, aku ni biseksual sebenarnya.."

sekali lagi Nora tergamam..

"okay.. otak aku dah mula pening sekarang ni.." kata Nora yang masih lagi kurang percaya dengan apa yang didengarinya..

"kau memang patut terkejut pun.. so.. macam mana lah? kau fikir apa tentang aku lepas kau dengar pengakuan aku ini?"

Nora terdiam.. dia pandang Saiful.. ternyata dari riak wajahnya memang kelihatan serius.. dia masih lagi seakan tidak percaya apabila lelaki seperti Saiful yang kelihatan seperti lelaki normal adalah sebenarnya seorang yang biseksual.. dan lebih memeranjatkan lagi dia berkata yang dia jatuh hati pada seorang lelaki.. oh tidak!!

"kalau kau rasa geli kat aku lepas ni tak pe lah.. aku pun faham juga.." kata Saiful..

"kenapa kau pilih lelaki?" terus Nora bertanya soalan itu..

"kenapa? bukan aku yang memilih.. tapi hati aku yang memilihnya.."

"kalau kau kata yang kau biseksual, kenapa tak kau cari je perempuan? kenapa pula kau cari lelaki?"

"kenapa? kerana aku mencari cinta.. dan hatiku telah terpaut pada dirinya.. meski pun dia adalah lelaki.."

"Saiful.. kau tahu tak apa yang kau cakap kan ni?? kau tahu tak benda ni salah?"

"tahu.. aku lebih mengetahui daripada apa yang kau cuba buat aku faham.. tapi ada benda yang kau sendiri tidak akan faham.. malah aku juga tidak memahaminya.."

Nora terdiam..

"okay.. aku sepatutnya tak harus cakap benda ni.. sorry lah kalau aku buat kau rasa tak selesa or geli ke.." kata Saiful lagi yang mula bangun dari tempat duduknya untuk beredar dari situ..

"Saiful.." tahan Nora.. tangannya tanpa disedarinya telah pun memegang tangan Saiful..

terhenti seketika, Saiful mula menoleh ke arah Nora..

"aku tak kisah.. sebab, kau adalah kawan aku.." kata Nora..

Saiful terdiam..

pada saat itu, bermula lah detik hubungan yang lebih rapat antara dua sahabat baik itu.. kini tahu lah Nora tentang rahsia terbesar Saiful yang sebenarnya.. biarpun hatinya seakan sukar untuk menerimanya, namun di satu sudut yang lain pula timbul perasaan ingin tahu untuk menyelami apa yang Saiful sedang alami..

duduk berdua-dua semula, kedua-duanya saling berpandangan.. entah kenapa Nora tiba-tiba kelihatan sedikit kekok.. Saiful pula hanya tersenyum kecil melihat riaksi Nora itu.. dia faham, mesti sukar untuk teman rapatnya itu untuk menerima apa yang telah diberi tahunya..

Nora mula bertanya banyak soalan kepada Saiful tentang kenapa dia boleh jadi macam tu.. balas Saiful, memang sejak dari dahulu lagi malah sejak mereka berdua belajar di sekolah menengah yang dia telah pun ada perasaan songsang ini.. Saiful berkata, namun pada saat itu dirinya masih lagi dapat mengawal perasaannya itu.. sehinggalah ketika dia berumur 21 tahun apabila dia mula terjebak ke dalam dunia ini dengan lebih mendalam..diceritakannya lagi bahawa pada saat itu lah kali pertama dia mula menjalinkan hubungan dengan seorang lelaki yang bernama Amir.. tapi Saiful enggan mengulas dengan lebih mendalam tentang apa yang telah terjadi sepanjang hubungan antara mereka berdua.. namun apa yang dia jelaskan adalah hubungan mereka telah pun terputus..

kemudian, dia bercerita pula tentang hal hubungan antara dia dan Fahri.. bagaimana mereka mula-mula berkenalan, bagaimana mereka mula bersemuka dari mata ke mata buat pertama kali, sehingga lah mengenai bahawa Fahri ada menaruh hati pada orang lain yang juga teman sebilik Fahri.. pada saat itu dia sendiri tidak tahu bagaimana dia sendiri boleh jatuh hati pada Fahri.. niat asalnya adalah sekadar untuk menjadi teman berbual Fahri, namun sampai satu saat hatinya seakan mula merindu.. hatinya mula asyik terfikir dan terbayangkan dengan orang yang baru dia kenalinya itu.. satu perasaan yang begitu aneh bagi dirinya.. lagi berbeza ketika dia mula-mula ada hubungan dengan kekasih lamanya, Amir.. mungkin pada saat itu lah dia mula sedar hatinya mula tertarik pada Fahri..

"tapi aku hanya pendamkan sahaja.. sebab aku tahu pada masa tu dia sedang menaruhi hati pada teman sebiliknya.. but aku akan ada disampingnya dikala dia mahu mengadu masalah tentang hubungan antara mereka berdua.. aku dengar.. dan juga menasihatinya.. namun kadang-kadang honestly aku kata, seperti wujud juga perasaan cemburu itu.. but aku tahan lah.. sebab pada saat tu aku tahu yang aku pun bukannya siapa-siapa pada dirinya.. so, apa hak aku untuk cemburu?" kata Saiful..

Nora hanya terdiam mendengar apa yang Saiful mahu ceritakan..

"dia selalu tekankan, yang aku adalah kawan dia.. aku faham dengan kenyataannya itu.. but at the same time, aku pun tak boleh nak tipu diri aku bahawa aku juga mula sayang pada dirinya.. pada saat tu aku mula berfikir, aku akan terus sayang dia even kalau dia tak pernah sayang aku sekali pun.. tapi aku tak pernah cakap, sampai pada satu hari tu..." Saiful mula terdiam..

agak lama dia membisu.. apabila dia mula sedia meneruskan ceritanya, akhirnya Saiful pun menceritakan mengenai apa yang telah berlaku antara dia dan Fahri pada saat terakhir mereka bersemuka.. pada hari hatinya mula terguris.. hari cintanya ditolak di depan mata.. pada saat itu, seakan semuanya telah pun musnah.. hatinya berkecai.. sehingga saat ini, masih lagi tergiang dan terbayang saat-saat terakhir itu..

"kau memang gila lah.." kata Nora.. "kau memang bodoh juga.. maaf kalau aku cakap macam ni, tapi hakikatnya macam tu lah.."

"memang aku bodoh.."

"jangan sia-siakan kasih sayang kau itu pada orang yang tak tahu menghargainya.."

secara tiba-tiba Saiful ketawa.. hal ini membuatkan Nora berasa sedikit terkejut.. dahinya mula berkerut..

"maybe sebab aku ni jenis yang ingin menyayangi seseorang kot.. walaupun pahit orang itu berikan, tapi aku tak kisah sangat.. tak kira lah kalau dia tidak ada hati pada aku.. tapi aku nak cakap sesuatu lah.. kalau aku dah sayang seseorang itu, hatiku hanya lah untuk dirinya.. walaupun ini adalah cinta bertepuk sebelah tangan, but aku akan terus menyanyangi dirinya juga.. Because, I want to love someone dan jaga dia.. membahagiakannya.."

Nora terdiam..


*          *         *


hari telah pun mula larut malam.. aku pada saat ini sedang berbaring di atas katil bilik Ihsan.. di fikiranku hanya masih mengingati apa yang telah terjadi pada waktu pagi tadi.. tentang Hafiz.. tentang pandangannya mengenai Tuhan.. sungguh, pengakuannya itu membuatkan aku berasa terkejut.. pertanyaan terakhirnya itu telah membuatkan aku bisu, diam tak terkata..

"..apa yang Hafiz tahu lah, apa yang diberi tahu oleh orang ramai selama ini, kita adalah golongan yang dilaknatnya, tak begitu?"

kata-kata darinya itu masih berlegar-legar dalam fikiran aku..

entah kenapa pada saat ini fikiran aku mula runcing.. pertanyaan darinya itu sungguh membuatkan aku berfikir semula tentang apakah sebab kewujudan aku di dunia ini.. ia membuatkan aku kembali melakukan refleksi diri.. namun apa yang aku percaya adalah  mengenai keimanan kita terhadap-Nya.. namun tidak dapat aku nafikan yang aku mula tidak berhenti dari memikirkan kata-katanya itu..

aku runsing..

"Fikir apa?"

tiba-tiba pintu bilik di buka.. aku lihat Ihsan telah pun mula masuk ke dalam bilik..

aku bangun dari baring lalu bersandar ke dinding katil.. aku hanya tersenyum nipis tanpa berkata apa-apa.. Ihsan mula mengambil tilam nipis yang disimpannya di bawah katil lalu dibentangkannya di atas lantai.. aku hanya memerhatikan tingkah lakunya itu..

"kau diam je hari ni? bosan sebab stay kat rumah je ke? sorry lah kalau macam tu.." kata Ihsan yang masih berdiri sambil memandang aku, lalu diletakannya batal ke atas tilam yang disediakannya tadi..

"nothing.." balasku ringkas..

"aku rasa ada sesuatu yang sedang fikirkan.. kau ada hide sesuatu.." kata Ihsan..

aku tersenyum.. Ihsan memang boleh mengagak apa yang aku fikirkan.. aku rasa, memang dia sudah masak dengan perangai aku.. jika aku berasa sedih, gembira ataupun marah, dia faham bagaimana dengan riaksi aku.. bagaimana dengan kelakukan tubuhku.. biarpun aku hanya berkata tidak ada apa-apa yang berlaku, namun dia pasti akan mengesyaki sesuatu..

"tentang housemate kau.. budak Hafiz tu.." balasku perlahan..

"kenapa dengan Hafiz?" Ihsan mula curiga.. lalu dia mula duduk di atas katil sambil memandang wajahku..

"dia menakutkan aku.."

"kenapa??"

"pernah tak dia tanya kau soalan yang pelik-pelik sebelum ni??" tanya aku..

"banyak je sebelum ni.. soalan apa yang dia tanya kat kau?"

"dia kata yang dia agak agnostik.."

"owh.. okay.." balas Ihsan dengan nada yang tidak terkejut.. "so, dia ada tanya soalan Tuhan semua lah ye?"

"dia memang macam tu ke?" tanya aku..

Ihsan terdiam.. dia pandang ke bawah.. kemudian dia menarik nafas sebelum meneruskan perbualan..

"ha ah.. dulu lah.. tahun lepas ada juga tanya soalan macam tu kat aku.. lepas tu dah takde dah.. aku ingat dia dah berubah dah.. nampaknya still macam tu juga lah.." balas Ihsan yang kelihatan agak kecewa..

"aku risau tentang dia.."

"memang pun.. aku pun risau juga lah.. kalau kau nak tahu, antara sebab kenapa aku tinggal dengan dia pun adalah sebab tu juga lah.. untuk tengok-tengokkan dia.."

"owh.. really?"

"ha ah.. actually dia tu sebelum ni agak liar juga lah.. maksud aku.. hurmm... macam involve sangat dalam dunia songsang ni.. but sekarang ni dia dah macam mula okay lah.. dah mula macam terkawal sikit.."

"owh.."

"but kita tak boleh nak salahkan dia juga kenapa dia jadi macam tu.. sebab kehidupan PLU ni kan penuh dengan delusion.. kadang-kadang kita tak boleh nak beza yang mana satu betul yang mana satu salah.. sebab jawapannya bukan lah satu kelihatan.. antara humanity dan juga sesuatu yang kita tak boleh lihat, iaitu His will.."

aku terdiam.. pada saat ini entah kenapa aku seakan mula ingin tahu apa yang telah berlaku selama Ihsan tinggal bersama dengan Hafiz.. ada sesuatu yang telah pun terjadi di antara mereka berdua, namun hal itu aku tak pasti lagi.. namun pada saat ini aku fikir yang semuanya ada sebab-sebabnya sendiri.. kenapa mereka tinggal bersama, dan juga aku rasakan hal ini juga lah sedikit sebanyak turut mempengaruhi kehidupan Ihsan..

"macam mana dengan soalan semalam? dah ada jawapan?" tanya Ihsan cuba untuk mengubah topik perbualan..

"owh.. soalan tu.. lupa pula aku.. hehe.. to love or to be loved.. hahaha.." aku mula tersedar semula tentang soalan yang ditanya oleh Ihsan semalam gara-gara asyik memikirkan tentang Hafiz sahaja..

Ihsan lantas terus berbaring di sebelah aku.. di pandang wajah aku yang masih lagi bersandar di dinding katil.. aku pula memandang ke bawah, menatap matanya yang berbaring di sebelah aku..

"so, macam mana lah" tanya Ihsan lagi..

"hurmm... it's a very hard question actually, semalaman juga aku memikirkannya.."

"kau pilih untuk disayangi, tak begitu?"

aku terkejut..

"kenapa pula kau kata macam tu? aku tak jawap lagi pun.."

"aku just agak je.. so, macam mana lah?"

aku terdiam.. agak lama juga mata kami berterusan saling berpandangan, namun aku terus juga membisu.. Ihsan pula terus menatap mata aku menantikan jawapan yang keluar dari mulutku.. cuba menenteramkan diri, perlahan-lahan akhirnya aku pun mula berkata...

"aku rasa lah.. maybe... aku jenis yang akan tunggu orang untuk cari aku.. maksud aku macam seseorang yang datang untuk sayangi aku.. maybe sebab bila aku rasa disayangi, aku akan mudah rasa bahagia, then lepas tu aku akat balas kasih-sayang dia tu lah kot.. so..."

belum sepat aku menghabiskan perkataan, Ihsan dengan segera terus memotong..

"jawapannya adalah disayangi lah ye? kan aku dah kata.. hehehe.."

entah kenapa aku tiba-tiba pipiku mula bertukar merah..

"then, search for someone yang akan pilih jawapan untuk menyayangi.." kata Ihsan lagi..

"kenapa pula??'

"sebab kau adalah sang penerima, maka yang idealnya adalah sang pemberi.."

aku terdiam...










42 comments:

  1. waaahh~! perkembangan yg menarik~! tapi.. kemana amer? bukan ke amer yg jage saiful..wait..saiful still sakit kan.../? haha.. (pening sikit dgn plot yg ko buat ni)

    aku rase citer ko ni patut dibukukan... seriously,.. bagus.. x banyak unsur yg negatif... :) btw, keep ur day jod..hehe. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amir tu ada lg.. just x diceritakn lg.. dia akn dtg semula nanti.. x lama lg lh..

      Delete
  2. Terasa time bila Fahri bagi jawapan yang dia prefer to be loved, haha, sebab jawapan dia sama dengan aku. Jenis yang akan tunggu seseorang yang datang untuk menyayangi. Sebab bila rasa disayangi, lebih mudah rasa bahagia, dan masa yang sama akan cuba untuk memberi kasih sayang dan kebahagian, hehe. How about you admin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. actually aku pun confuse jg nk jwb apa dgn soalan tu.. so, aku putuskn xnk jwb apa2.. haha

      Delete
    2. Haha, okay, aku terima 'jawapan' kau :)

      Delete
    3. kalau semua asyik tunggu disayangi jer, sapa yang menyayangi?

      Delete
  3. fahri same ngan aku.. hehe..
    klu cmni la jalan crite, 50 parts pon ak snggup bace..

    ReplyDelete
    Replies
    1. but citer ni lambat giler nk update...

      Delete
  4. 100 parts pon sanggup ! TDHA

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. actually aku nk citer ni habis cepat sbb xde lg komitmen nk tulis lps ni.. hahaha

      Delete
  5. Kalau camni... saiful n fahri lah.. aku sokong je lah... lgipun aku da rindu.. kt saiful. Ttg syahir tu aku dah putus harapan... cewah.. cam aku fahri lak hahaha(.hairel s)

    ReplyDelete
    Replies
    1. x semestinya mcm tu sbb jln ceritanya still x diketahui.. sbb kita still x tahu apa yg akan jd lepas ni kan..

      Delete
    2. yessssss, cam ada harapn je ngan syahir, hehe

      Delete
    3. mybe.. hahaha.. jgn lupa yg Shahir kn kata yg dia akan bertunang nanti.. so??

      Delete
    4. Hmmmmm feeling sad. Harap2 x jdi dieorg bertunang . Tpi fahri juga pasti tumpng bhagia... klu itu terjdi. lgipun fahri ingin syahir str8.

      Delete
  6. wow hebat... sukanya... makin x sabar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. to be honest, i think part kali ni agak boring kot sbb aku xde mood nk tulis sbnrnya..

      Delete
  7. hehehehe... pilih untuk disayangi yer? nmpk permainan dier di situ... bila ehsan kata mcm tu, teringat plak kat sasori...
    *scene boneka mak dan ayah die peluk die. naruto sudah... haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hah?? apa pula kaitannya dgn sasori??

      Delete
    2. Aah la...ader persamaan la...

      Delete
  8. Sedihnye...saiful..kdg2 aku suka watak saiful..still menyayangi fahri even fahri tolak cinta dia... rase mcm aku lak..still rasa syang kt seseorg tu..walaupun aku tau dia x der rase syg pun kt aku skrg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. actually benda ni mcm common lh n jd kat dunia nyata gak.. kita syg seseorang, but org tu pula syg kat org lain..

      #note
      aku baru je menang jd pokemon champion malam ni.. yeaa!! tgh brtarung dalam tandas time berak, berjam2 aku dlm tandas bertarung brhabis2an.. habis segala potion aku dh dipakai.. but last2 menang gak.. yeaa!!

      Delete
  9. best lah...suka snggt...and jngan lupa sambung crita ney k....saya suka watak shahir

    ReplyDelete
    Replies
    1. mostly org suka kat Shahir.. i dont know why.. klu refer balik dlm cerita ni, role shahir xde lh byk sgt brbanding watak lain dlm mempengaruhi kehidupan Fahri..

      Delete
  10. assalamulaikum putera terjawablah persoalan mengenai saiful kitatahu dia bisex . saiful masih sayangkan fahri .kita dapat tahu kenapa ihsan dengan hafiz untuk tenguk -tenguk hafiz .akhir nya jawaban bagi soalan cepu emas love or to be love terjawab ,fahri memilih di sayangi .well this stories penuh dengan drama dan sub plot -sub plot yang menarik .belum lagi kita masuk watak ihsan kenapa ihsan jadi plu harap cerita-cerita akan datang banyak cerita tentang ihsan .ihsan dan fahri dan shahir pula ,berharap sangat cinta ihsan dan fahri bertaut kembali ,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saiful memang diberitahu sebagai biseksual pun sbnrnya, even pd part 1 lg n part 10 lebih spesifik sikit.. myb lepas ni aku akan tulis sub-plot tentang cerita Ihsan or Shahir pula, x semestinya dari point of view Fahri je..

      tentang Ihsan tu, myb next part ni akan diceritakan dgn lebih spesifik lg apa yg sbnrnya dh jd antara dia dan Hafiz..

      Delete
  11. sang pemberi dan sang penerima?..oh tidak!!...im just like fahri..tp not total lah..hanya utk bab cinta je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. u know what, byk PLU akan pilih utk disyangi.. but based my own question asking to my straight friends lah, dorg mostly akan pilih 'menyayangi'..

      Delete
    2. yah betul tu...sbb perasaan kita boleh ubah daripada mengubah perasaan org lain... -alfred

      Delete
    3. Can i conclude that Pemberi tu 'top' dan penerima' tu selalunya 'btm'....heheh..mesti ada yg marah nih

      Delete
  12. Saiful is sooooo me. Hahaha lewls. Btw, rindu Shahir. Bila dia nak kuar ni? HAHAHA XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni mesti sbb suka org yg xde hati pd ko kn?? hahaha

      Delete
    2. Lebih kurang ah. Tp kadang yg kita suka straight. Hahahhaa

      Delete
  13. Yess saiful back.. bile saiful nak jumpa fahri semula putera..? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada lah.. but just nk ckp, semuanya gara2 Amir lh.. jeng.. jeng.. jeng.. (klu plot x tukar lh)

      Delete
  14. just go'll with it,...
    i strongly support the story even if it a 100 chapter or more..
    konsetrasi cerita semakin menarik ditambah aspect psychological toward keagamaan n trend,keagamaan n perasaan,dilema n luktokrosa cerita....maybe akan ada lagi konsetrasi yg boleh diketengahkan dan part seterusnya seperti linkage of situation, place and people in one slot,antagonas diantara present and past...

    ReplyDelete
  15. x sabar tgu episod seterusyerrr

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. akan ada sambungnya nnti ke crita nie...

    ReplyDelete
  18. Setakat aku compile citer ni, dah 301 page dah....huhuhu

    ReplyDelete
  19. hakhakhak penat baca dari 1 ingatkan dah hbis....blum lg rupanya....penat mbaca....but klu sy kan to love adalah plihan hikhik rindu kat saiful n shahir.....2 watak yg stkat ni pling i minat :P tp 2 watak ni ada pmpuan dah kan yana n nora ahak...

    ReplyDelete
  20. putera byk guna 'lah'...very funny yet cute..;P

    ReplyDelete