Saturday 13 September 2014

20 Facts About Me

atas permintaan orang, aku pun buat je lah benda alah ni..




1. terbaca dalam blog Shark punya kata dulu dia lebih kurang terer juga lah dalam hal akademik, asyik nombor satu je.. kalau aku dari segi akademik ni, aku dah pernah merasa ketiga-tiga dah..

- antara budak paling pandai kat batch.
- tak lah pandai, tak lah bodoh.. just golongan yang biasa aje
- and pernah juga jadi student paling tercorot dalam batch..

hahaha.. ketiga-tiga nya aku dah pernah merasa.. bila kita paling atas sekali, bila kita paling bawah sekali.. bila jadi antara student paling pandai tu, memang orang akan pandang kita lain.. layanan pengajar pun lain.. but bila jadi student yang biasa-biasa je tu, so nothing special pun.. layanan pengajar dan student lain pun biasa-biasa.. and honestly aku pernah jadi student paling stupid sekali dalam batch, setiap kali ujian, almost every subjects aku lah paling tercorot.. markah paling rendah.. then waktu ni kau akan rasa yang orang takkan pandang pada kau sangat.. hahaha.. ni bukan tercorot dalam kelas je, but tercorot dalam batch, faham tak maksudnya.. hahaha


2. kalau orang first time jumpa aku, mostly orang akan fikir aku sombong.. benda ni macam dah common dah orang cakap macam tu.. even kat FB pun, readers yang akan send private messages semua macam tak berapa nak dilayan sangat oleh aku, honestly.. so, aku pun tak kisah lah orang nak label kan aku ni sombong ke tak, sebab masing-masing ada kriteria sendiri orang sombong tu macam mana.. but kalau pendapat aku pasal diri aku sendiri pula, rasanya ayat yang sesuai untuk describe pasal aku adalah 'tidak friendly'.. aku admit, aku ni bukannya friendly pun.. beza bagi aku antara 'sombong' dengan 'tak friendly' adalah..

- sombong sebab ko rasa diri ko bagus.. macam nak kawan pun memilih.. pandang rendah pada orang lain.. sebab tu orang sombong ni macam malas nak layan orang atas dasar sebab-sebab berikut.
- but kalau tak friendly pula, bagi aku dorang tak nak layan orang sangat atas sebab malas nak bersosial.. hahaha.. macam aku lah.. kadang-kadang aku just rasa 'malas nak berbual, malas nak bersosial.. malas nak pot pet pot pet...

tu definisi aku, tak tahu definisi orang lain macam mana..



3. aku ni berzodiak Leo.. auummmmm.. seperti seekor singa jantan yang rasa dirinya ada lah raja rimba, antara ciri-ciri seorang yang berzodiak Leo ni dikatakan memiliki ego yang tinggi.. hahahaha.. aku tak tahu orang lain macam mana, but kalau aku, honestly aku admit yang aku ni jenis yang ego lah.. benda ni complicated nak cakap, and panjang kalau nak dihuraikan..

dulu aku pernah bergaduh dengan kawan aku ni.. semuanya pun sebab salah aku juga.. gaduh aku tumbuk muka dia sampai tangan aku berdarah.. tapi takde lah teruk sangat pun.. sebab pergaduhan? sebab aku suka kacau dia, then buli-buli.. then dia just nak cuba untuk pertahankan diri sendiri, but aku pun makin marah pula bila dia cuba melawan.. jadi aku naik angin tumbuk dia berhabis-habisan, diperhatikan oleh orang ramai.. so, lepas tu kita orang tak berkawan.. aku tahu semuanya salah dari aku je pun.. tapi aku je tak nak minta maaf.. sebab kawan aku tu adalah jenis yang 'lembut-lembut'.. so, aku terasa macam 'ianya adalah satu penghinaan kalau aku nak minta maaf pada dia..' tapi time tengah still bergaduh tu, dalam hati sebenarnya ada timbul perasaan nak berbaik semula sebab actually hubungan antara kami berdua memang rapat sebelum ni.. hubungan kita orang macam 'masam-masam manis.' bitter -sweet friend.. aku kawan rapat dia, but aku juga pembuli dia.. hahaha.. aku adalah madu, and aku juga adalah racun pada diri dia.. but aku tak admit yang sebenarnya hati aku tu ada timbul nak minta maaf.. cakap pada diri, malas lah nak berbaik.. but then, entah kenapa aku dalam senyap-senyap ada hubungi dia dengan SMS.. guna nombor lain, kata macam nak kacau-kacau lah.. benda ni macam menunjuk ciri ego aku yang lain iaitu, kononnya malas nak minta maaf, malas nak hiraukan pasal dia, but then persoalannya kalau aku tak nak hiraukan dia, kenapa pula aku ada try curi-curi contact dia? maksudnya kat sini, mulut cakap lain, hati cakap lain.. benda ni panjang kalau nak dicerita.. so, aku pun stop kat sini je lah.. senang cakap, aku ni jenis yang ego juga.. antara ciri-ciri ego aku adalah,

- mulut cakap lain, hati cakap lain..

- malu nak mengaku kalau sesuatu benda yang aku rasa akan 'downgrade' diri aku sendiri

huraian kepada malu benda yang aku rasa akan 'downgrade' diri sendiri ada banyak sebenarnya.. tapi aku tak leh nak huraikan sebab nanti semakin panjang pula benda nak diceritakan..


4. aku ni jenis yang tak lepas kat mulut.. mungkin ada huraian pasal ego semua ni juga.. macam kalau nak minta maaf, aku tak cakap kat mulut.. actually in most of the case aku tak nak or cuba hindari dari ucap kat mulu kata 'I'm sorry'.. but kalau aku nak minta maaf adalah melalui perbuatan.. ada konflik, but then buat-buat macam tak pernah berlaku, buat baik dengan orang tu, then lama-lama jadi berbaik, tanpa aku mengucap 'I'm sorry..".. and honestly aku tak pernah wish kat mulut ucap 'Selamat Hari Raya, Selamat Hari Ibu' kat emak aku.. kalau tiba hari mother's day tu, aku pun mula teringat kat emak, then bual call, untuk berbual.. tanpa ucap Selamat Hari Ibu semua.. but actually aku buat call tu semua pun seperti macam panggilan di hari ibu.. or, kalau aku rindu kat kawan, aku asyik call orang tu.. then bila ditanya, kenapa asyik call ni? rindu ke? aku pun tak mengaku kata rindu bagai.. 

kaitan pasal ego lagi.. aku tak pernah nak cakap aku rindu kat kawan aku macam kata 'aku rindu ko', and takkan mengaku pun sebenarnya.. but then, kalau tak rindu, kenapa asyik nak call semua lah.. mungkin kalau bab-bab bercinta macam tu lah.. maybe aku takkan pernah nak cakap direct kat mulut kata 'I miss you.. I love you.. Aku sayang kau.." macam aku cakap, aku ni jenis tak lepas kat mulut.. but kalau aku rasa sesuatu perkara ini, ianya ditafsirkan melalui perbuatan, bukan pada mulut.. 


5. aku ni jenis yang lambat marah, and senang untuk nak memaafkan.. bagus pula orang macam aku ni kan.. ada orang,

- cepat marah, cepat memaafkan
- lambat marah, lambat memaafkan
- cepat marah, lambat memaafkan

but paling bagus macam aku lah

- lambat marah, cepat memaafkan

menyentuh pasal cepat memaafkan ni, actually kalau aku berdendam dengan orang tu, aku pendam kat dalam hati, and orang tu tak tahu aku berdendam kat dia.. then suddenly dia bawa aku berborak dengan dia (padahal dia tak tahu aku marah kat dia), then suddenly terus hilang rasa marah aku kat dia hanya dengan dibawa berbual.. 

and then aku lambat marah.. dalam kebanyakkan kes, aku ni memang macam tu.. tapi aku ni jenis yang 'volcano' sebenarnya.. maksudnya memang lah macam tak marah.. tak marah.. tak marah.. but then sekali 'volcano' tu explode, habis lah kau.. kenal tak orang macam ni? jenis yang 'volcano'.. tapi aku senang nak reda setelah 'explode'..


6. kalau pasal duit, jangan bagi aku pegang.. serius cakap.. aku memang tak pandai bab-bab pasal urus kewangan ni.. nak kata boros tu, tak juga.. tapi macam aku tak begitu consider yang duit ni sangat lah penting dalam kehidupan.. duit tu sangat penting, but aku macam tak teragak-agak untuk membelanjakannya and tak pandai nak save duit.. dalam permikiran aku bila orang tanya satu soalan, "kau ada duit tak?"

orang jawab 
"dah takde duit dah.. dalam akaun bank aku pun tinggal kurang $1000 je.."

aku jawab
"ada duit lagi.." (padahal dalam akaun kurang dari $1000)

maksudnya kat sini, bagi orang 'takde duit tu = duit dah berkurang'

bagi aku pula 'takde duit tu = memang kau dah zero habis takde duit.. kalau ada $50 je tinggal dalam akaun, maksudnya still ada duit lah tu..



7. Keputusan ujian akademik aku dulu..

- UPSR = 2A 1B 1C
- PMR = 7A 1B
- SPM = rahsia..

hahaha.. SPM tak nak pula cakap berapa dapat..


8. aku still ada tabiat yang sampai sekarang aku masih lagi buat iaitu suka nak berbantalkan perut emak aku time berbaring di lantai.. hahaha.. and aku tak malu pun nak buat biar pun dah besar panjang dah.. kami ni orang kampung.. ada orang kampung ni suka kalau nak tengok TV tu akan berbaring kat lantai.. emak aku macam tu lah, tengok TV sambil berbaring kat lantai.. so, kalau aku join sekali nak tengok TV, aku tanpa segan akan berbantalkan perut emak aku.. so, imagine je lah orang macam aku, tinggi 180 cm, tengah-tengah berbaring rileks-rileks je berbantalkan perut emak dia.. but hakikatnya, aku tak malu pun nak buat.. macam fakta sebelum ni, aku ni jenis tak lepas kat mulut.. honestly aku tak pernah pun cakap kat emak aku kata 'saya sayang mak.. saya rindu kat mak...' apa-apa je lah ayat nye.. honestly, aku tak pernah cakap pun ayat macam tu.. but ianya lebih ditafsirkan melalui perbuatan..



9. percaya ataupun tidak, aku ni ada sejarah pernah menjadi seorang pembuli.. hahaha.. memang dari kecil dulu aku ada suka jiran aku ni.. sama umur dengan aku.. ada benda je nak dibuli.. kacau tanpa sebarang sebab pun.. mungkin just untuk berseronok.. sampai kakak dia pernah kejar masuk bilik aku nak marah aku.. hahaha.. tapi kelakarnya, yang jadi mangsa buli aku ni usually adalah orang yang rapat dengan aku.. maksudnya, jiran aku sampai sekarang memang kawan rapat.. dulu-dulu je aku suka buli dia.. then bila masuk sekolah menengah pun aku still ada perangai nak buli 'orang yang rapat dengan aku..' and then aku ni jenis yang 'jahat' tapi terlindung.. maksudnya kat sini, di mata orang ramai, di kalangan perempuan, cikgu semua, semua anggap aku ni budak baik.. orang takkan percaya yang aku ni ada sisi 'jahatnya' sebab aku ni kena label sebagai 'budak baik'.. tapi di kalangan budak lelaki tahu lah perangai aku macam mana.. aku sejak dulu memang tinggal asrama.. kadang-kadang aku ni lah sebenarnya macam 'mastermind' perbuatan jahat sesuatu benda, nak kacau sesetengah perempuan.. but then budak perempuan yang kena kacau tu bukannya tahu yang semua adalah arahan dari aku, and then takkan percaya ianya adalah dari aku, sebab aku kan kena cop 'budak contoh'.. nak kata aku jahat, tak lah jahat sebenarnya.. bukan lah pembuli yang betul-betul.. susah nak explain.. senang cakap, aku still percaya aku budak baik, but at the same time aku pun buli orang gak.. macam aku buli orang tu.. but aku baik dengan orang tu juga.. macam aku lah racun, but aku juga lah madu.. hahaha



10. aku ni waktu kecil dulu memang bela banyak kucing.. memang minat giler dengan kucing.. sampai orang kampung panggil aku 'Si Kucing' pun ada.. tapi kucing-kucing aku semua dah takde bila aku dah study kat Kuching.. mula jauh dari kampung.. parent aku kat kampung bukannye nak jaga pun.. hahaha.. so, bila dah setahun meninggalkan rumah di kampung, bila balik kucing-kucing aku bela dulu dah hilang.. aku dulu-dulu memang sayang betul dengan kucing aku.. kalau-kalau nak travel semua mesti akan risau, siapa yang nak jaga.. siapa yang nak beri makan semua.. pernah juga waktu kucing aku nak mati, aku punya lah sedih sampai beri pernafasan mulut ke mulut kot.. kononnya boleh nak menghidupkan semula lah.. tu zaman-zaman kecil.. but bila aku umur 15 tahun macam aku dah takde official kucing belaan aku sangat..





11. aku suka dengan horror movie.. nak kata aku ni suka sangat tu tak juga.. sebab aku bukan lah jenis yang layan movie sangat.. rasanya aku lebih layan dokumentari berbanding tengok movie.. lagi suka tengok dokumentari.. but kalau aku nak tengok movie, diajak tengok wayang, my choice akan nak tengok horror movie.. nak kata aku ni jenis berani tak juga.. but aku tengok pun sebab suka nak 'menakutkan diri sendiri'.. hahahaha.. but kalau fikir-fikir, sebenarnya horror movie banyak yang merepek.. but aku pun tak tahu kenapa aku mudah lagi terasa nak layan horror movie berbanding yang lain..



12. dulu aku pernah menjadi seorang yang narcissistic.. hahaha.. nak ditekan kan kat sini, DULU bukan sekarang.. zaman sekolah.. bila lepas zaman sekolah tu dah takde dah... memang ada terasa diri hensem je.. pada hal hakikatnya tak hensem pun.. kalau aku pun dah segan nak tengok gambar aku dulu-dulu tu.. serius cakap, aku malu nak fikir pasal diri aku yang dulu.. but honestly, time dulu tu banyak juga lah perempuan yang suka kat aku.. and maybe benda tu jadi faktor pendorong aku jadi syok sendiri.. kadang-kadang time bila jumpa pelajar baru, ada lah terfeeling yang dorang akan terpikat kat aku.. hahahaha.. benda ni kelakar bila difikirkan semula.. memang aku dulu terfeeling hensem lah.. kalau dalam satu kelompok tu aku terasa aku yang paling hensem antara semua. jadi confident jadi tinggi sikit.. but bila tengok ada yang lagi hensem dari aku, mula rasa tergugat.. confident level pun menjunam.. bangang betul lah aku zaman dulu-dulu tu.. but sekarang dah tak macam tu lagi dah.. aku pun segan nak tengok gambar aku yang lepas-lepas, bila terfeeling diri hensem but hakikatnya buruk je.. sekarang ni aku dah jadi paranoid sikit.. tengok gambar sendiri pun fikir eh, buruknya aku.. ambil gambar semula.. sampai ambil gambar berulang kali sebab tak rasa diri hensem dalam gambar tu.. sekarang ni fikir macam, buruk ke tak buruk, still benda tu diri aku juga..




populasi kaum melayu-brunei
13. aku ni orang Sarawak tapi tak pandai sangat nak bercakap dalam bahasa melayu dialek Sarawak.. benda ni kadang-kadang orang rasa pelik.. ada yang fikir, kau membesar di tempat lain ke? tapi cakap tak pun.. membesar kat Sarawak.. actually my native dialect adalah bahasa melayu brunei.. memang aku bercakap seperti mana bagaimana orang di negara Brunei tu bercakap.. but maybe bahasa brunei aku, orang melayu di daerah aku cakap bahasa melayu brunei yang kekampungan kot.. hahaha.. tapi orang Brunei kat Brunei agak urbanized sikit, more polite sikit.. macam tercampur-campur English semua.. but kalau bahasa kampung orang brunei sama je dengan bahasa yang aku gunakan.. aku boleh faham bahasa melayu sarawak, bila dengar orang bercakap sebab aku pernah study kat Kuching, tapi aku tak pandai sangat nak bertutur dengan bahasa tu.. so, benda ni aku nak explain satu benda je.. Sarawak ni besar almost macam kat Semenanjung.. so, takde lah semua orang melayu sarawak tu cakap dalam bahasa yang sama je.. macam kat Semenanjung, lain tempat, lain dialek nye.. cuma kat Sarawak ni majoriti melayunya bercakap dalam dialek Sarawak lah..



14. aku ni jenis yang tak terurus.. jenis yang kelam kabut.. selekeh.. kadang-kadang aku terasa aku perlukan seorang 'isteri' untuk uruskan hal aku.. hahaha.. malas nak lipat baju.. aku ada dua bakul.. satu bakul untuk letak baju yang telah digunakan.. satu bakul lagi berisi baju yang dah dijemur.. and then pakaian pun tak dilipat pun.. kiranya bakul tu juga lah macam almari aku.. nak pakai baju, just selongkar pakaian yang tak dilipat kat dalam bakul tu.. hahaha.. jenis main campak je.. bukan jenis yang nak susun.. kalau nak simpan barang, main campak je.. aku takkan benarkan kalau orang lain nak masuk bilik aku tiba-tiba.. malu nak tunjukkan bilik 'orang bujang' aku tu.. kalau nak masuk kena cakap awal-awal, biar aku kemas dulu.. hahaha



15. kali pertama aku belajar memasak adalah bila nak menggoreng nugget.. benda ni kelakar bila aku nak fikir kan semula.. nak tahu tak aku buat macam mana? nugget tu, aku rendam dulu dalam air nak bagi lembik dulu.. sebab aku kalau tengok sosej semua tu, orang akan rendam dalam air dulu.. so, aku fikir macam tu lah.. aku rendam dalam air, then lepas tu goreng.. so, bila dicapak kat minyak, benda tu memercik lah.. aku pun takut sangat jadi berlari ke rumah jiran nak panggil kawan aku.. sebab dia pandai memasak.. pada ni aku umur belasan tahun.. and then time tu juga emak aku takde kat rumah.. macam kena masak sendiri.. then dia pun gelakkan aku, nugget pun kena rendam dulu ke? hahaha.. bila lepas zaman sekolah, aku pun baru lah belajar memasak lagi.. aku bila nak goreng benda, biasa minyak tu akan memercik habis meletup-letup.. aku pun curious, kenapa boleh macam tu.. so, lama-lama aku pun faham, nak goreng, nak panaskan minyak biar kuali tu kering dulu, jangan benda tu still berair lagi, terus campur sekali dengan minyak.. konferm lah akan minyak meletup-letup..


16. aku ada gaya cara memegang pensil/pen yang pelik.. trademark aku adalah seperti dalam gambar di bawah.. sambil jari kelingking terkeluar.. orang kata, ni tangan orang 'berseni'.. and aku tak pernah jumpa orang pegang pen/pensil sama seperti aku.. unik tak?




17. antara negeri yang aku pernah kunjungi.

- Sarawak = negeri sendiri, for sure lah kan..
- Sabah = negeri jiran, biasa sangat pergi.. kerap sangat..
- KL = for sure, aku memang rindu kat KL
- Selangor = for sure lah kan.. tempat study dulu.. but mostly hanya disekitar Petaling Jaya sahaja.. tempat-tempat lain tak kerap sangat pergi..
- N. Sembilan = kat Nilai je.. waktu parent nak tengok kain and peralatan orang nak kahwin..
- Pahang = Genting, Kuantan, Bukit Gambang..
- Terengganu = pergi waktu ada summer camp kat Pulau Perhentian.. tempat-tempat lain pergi sangat.. on the way nak pergi lah maksudnya..
- Kelantan = my first trip pergi ke Semenanjung adalah atas niat untuk pergi ke Kelantan sebab faktor perkahwinan saudara-mara.. waktu umur Darjah 4 or 5 rasanye.. antara tempat aku pernah pergi Kota Bahru, Rantau Panjang, Pantai Cahaya Bulan.. aku selalu fikir 'Kelantan ni dekat di hati' disebabkan pelbagai faktor.. nak hurai kan nanti panjang pula..

tu je lah negeri-negeri yang aku pernah kunjungi.. sedih.. tak banyak tempat pun pernah pergi.. tak berkesempatan pun sebenarnya.. lagi-lagi still lagi belajar kan..

kalau luar negara pula cuma ada dua je..

- Brunei = jiran.. kerap sangat pergi.. sebab saudara-mara banyak
- Australia = tempat belajar..

kalau kat FB aku suka nak 'check-in'.. bukan apa, sebab aku suka tengok map tempat-tempat yang aku pernah pergi.. sebab tu aku suka nak check-in.. then bila dah lama, semakin banyak lah.. then aku suka pula tengok map tu..





18. jika aku boleh nak travel, tempat yang aku teringin nak pergi adalah

- Kalimantan = sebab sama-sama Borneo, jadi aku curious nak tahu bagaimana keadaan kat sana.. sebab aku orang Borneo, jadi ada feeling nak terokai pulau ketiga terbesar kat dunia ni.. so, aku memang teringin nak pergi Kalimatan nak melawat jiran di sebelah sana.. honestly, orang Sabah Sarawak lagi kerap pergi Semenanjung but banyak yang tak pernah pergi Kalimantan.. terasa Kalimantan macam asing pula..

- Philippines = Philippines ni dengan aku macam ada konflik sebenarnya.. sebenarnya aku tak berapa nak suka dengan orang Pinoys disebabkan beberapa faktor

1. over confident..
2. beauty pageant maniac
3. terasa bagus sangat.. macam english kononnya english dorang bagus sangat.. kalau bergaduh kat internet selalu cakap, sikit-sikit cakap 'u should learn proper english first'.. aku takde lah gaduh dengan dorang, but aku tengok dorang macam tu lah..
4. dorang kebaratan sangat.. and bangga dengan benda macam tu.. most Westernized Asian country lah kononnya.. aku lagi bangga kalau jadi the most Easternized Asian country..
5. konflik Isu Sabah.. walaupun aku orang Sarawak, tapi aku pun ambil berat pasal benda ni dengan serius.. sebab satu Borneo..

aku takde lah kata pinoys macam bad.. aku tak kata aku tak suka kat orang Filipina.. just benda tu macam buat aku rasa annoying.. aku ada feeling nak pergi ke Philippines sebab aku rasa dorang banyak natural landmarks yang menarik.. mungkin aku katakan lagi banyak beutiful natural landmarks berbanding kat Malaysia.. but dorang just macam 'underrated'.. untuk KL sahaja, jumlah pelancong asing pada tahun lepas adalah sekitar 9 juta.. but kat Filipina, jumlah pelancong asing untuk ke seluruh negara dorang adalah cuma sekitar 3 juta sahaja.. even KL lagi banyak pelancong asing berbanding jumlah pelancong yang mengunjungi keseluruhan Filipina.. but still rasa yang Philippines lagi banyak natural landmarks yang menarik berbanding kat Malaysia, but malangnya still 'underrated'..

- Jepun = aku rasa semua orang mempunyai alasan yang almost sama kenapa dorang nak pergi Jepun, so sama juga lah dengan aku..



19. aku pandai berenang.. hahaha.. perlu dicakapkan ke? sebab ada orang tak pandai berenang.. aku ni lahir kat kampung nelayan.. jadi, waktu kecil dulu memang suka nak mandi sungai.. sungai tu punya lah besar.. sampai kapal pun boleh lalu.. so, jadi tak sah lah kalau budak perkampungan nelayan takleh mandi sungai.. but zaman sekarang budak-budak takde pula aku tengok dorang mandi sungai seperti zaman aku dulu-dulu.. so, aku pun doubt generasi baru budak kampung aku jenis yang reti berenang ke tak.. ada benda kelakar pasal berenang ni.. tahun lepas aku ada cakap kat kawan aku pasal kenangan lama.. kalau tak mandi sungai, kita orang mandi kat parit.. ni zaman kanak-kanak.. memang suka mandi kat satu parit ni.. tapi parit tempat kita orang mandi 'special' sikit.. tempat dengan kebun penternakan itik.. kalau aku ingati semula, ianya sangat lah busuk.. sebab tempat parit tu juga lah itik-itik itu dilepaskan berenang.. dan meninggalkan bau yang busuk.. but at the same time, kami suka nak mandi kat tempa tu juga (bila itik-itik tu takde lah)... siap menyelam lagi.. memang realize pun time-time mandi tu memang air tu berbau.. but aku pun tak tahu lah macam mana kami (budak-budak) boleh je selesa mandi dengan 'air tahi itik' kat parit.. siap menyelam lagi.. then bila dah besar ni aku pun cakap lah kat kawan aku..

"kau ingat tak lagi kau waktu kecil-kecil dulu, mandi kat parit 'berbau tahi itik' ni.. siap bawa menyelam lagi.. feeling diri adalah seekor ikan.. mesti kau siap berkumur-kumur dengan air tu juga kan?"

hahahaha.. kelakar pula bila diingati semula.. zaman budak-budak.. kehidupan di kampung.. lasaknya kehidupan.. but benda-benda pelik ni lah bila kita jadi dewasa terasa ianya macam satu 'sweet memori'..



20. aku tak minat sangat kat baby.. tak teruja sangat dengan bayi.. aku suka kat budak-budak? hurmm.. tengok juga lah.. but aku ada rapat dengan beberapa budak saudara-mara aku.. but kalau yang strangers, aku berapa nak layan sangat.. baby ni suka menangis.. aku pun rimas.. aku pun tahu pun pernah juga jadi baby.. but aku takde lah minat kat baby or budak sangat berbanding dengan orang lain.. bah kan, anak buah aku, kakak aku kadang-kadang cakap kat aku kata yang aku ni 'tak melayan sangat'.. and aku pun admit, berbanding dengan abang aku, dia lagi nak melayan anak buah berbanding dengan aku.. so, aku tak rasa yang aku ada 'naluri seorang ayah' lagi.. and tak terfikir pun terasa nak ada anak ke tak.. ada PLU aku tengok dorang suka je kat budak-budak ni.. aku rasa for sure dorang macam teringin nak ada anak sendiri.. but kalau aku, at this moment, macam takde feeling nak ada anak lagi.. takde feeling seorang ayah lagi.. tunggu lah beberapa tahun lagi, bila kawan-kawan yang lain dah beranak, then aku pun terasa jeles ke apa..







5 comments:

  1. Introvert, takpandai manage duit, suka horror movies, taksuka babies, pendam mcm volcano.. yeah sep sikit!

    ReplyDelete
  2. Sebenarnya cara kau pegang pen tu tak unik sangat pun sebab aku pun PERNAH buat camtu. haha

    ReplyDelete
  3. point paling menarik, no 15
    :)

    ReplyDelete
  4. Dengan 20 fact about me membuatkn saya dapat mengenali awak dengan lebih rapat... Terima kasih awak

    ReplyDelete