Tuesday 23 July 2013

Lukis Model Berbogel




bayangkan ini lah model yang sebenar.. hahaha




the Lecturer : Hi, I just want to remind something if you are aware about we will have a class with a nude model.. are okay with that..

aku : it's okay for me.. (dah tahu pun.. sebab lecturer tu dah ingatkan aku sebanyak tiga kali..)

(actually aku kata okay je, sebab aku fikir model bogel tu perempuan je.. korang faham-faham je lah aku macam mana kan?? hahaha.. takde lah ternaik nafsu..)

the lecturer : are you sure? we will have two models.. a man and a woman.. I just want to make sure whether you are fine with that.. 

aku : (eh?? lelaki pun ada juga ke??) hmmm... yeah.. it will be fine.. 



(orang kat Australia ni pandai hormat juga kat orang Islam.. mereka macam agak berhati-hati dengan hal-hal yang kita orang Islam boleh buat ke tak)




siapa pernah baca novel Potret yang aku pernah promote nak beri dulu?? salah satu novel PLU yang ada dalam koleksi aku.. kalau yang still tak pernah baca lagi, boleh request dengan send private message to my FB.. 

so, kenapa dengan cerita Potret tu?? ingat tak emak kepada watak utama adalah seorang wanita Perancis?? then dalam novel tu juga diceritakan bagaimana si ayah dengan si emak berjumpa sebab ayah dia ambil course lukisan di Perancis, lalu kena suruh untuk buat lukisan model orang berbogel.. dan yang menjadi model berbogel tu pula adalah si bakal kekasih kepada si ayah ni lah.. dengan kata lain, si emak pernah menjadi model bogel lukisan di universiti si ayah.. so, basically lah kan, kalau korang ambil course lukisan di luar negara memang akan kena buat lukisan nude lah berpandukan model manusia sebenar yang berbogel di depan mata..

nak dipendekkan cerita, aku sem ni ada ambil kelas drawing sebagai elective subject.. waktu sem lepas aku memang cadang nak ambil kelas ni but tak jadi sebab clash dengan beberapa subject core aku.. nak dipendekkan cerita, kat universiti aku pun ada juga lah benda-benda nak lukis model berbogel ni.. macam perbualan di atas lah.. tu yang terjadi pada hari ni.. memang dari dulu dah aku tahu yang kelas ni akan ada sesi mereka pakai model berbogel untuk dilukis.. tapi last sem tak sempat lah, sebab aku tak jadi ambil.. waktu last sem tu juga lah lecturer yang sama (aku just hadir minggu kelas pertama je) ada tanya pendapat aku sama ada aku okay dengan hal tu ke tak? then sem kali ni aku ambil kelas tu semula, lecturer tu pun tanya benda yang sama pada first week.. hari ni pun tanya balik.. yang aku boleh faham, dia ni ambil berat lah kalau-kalau hal macam tu membuatkan aku tak senang sebab dia faham lah Islam ni macam mana.. rasa-rasanya boleh je dia benarkan aku skip kelas time model berbogel tu datang kot, kalau lah aku kata aku tak boleh hadir.. but jawapan aku kan 'it's okay.. i'll be fine..." hahaha.. 

but selama ni aku fikir model tu just perempuan je.. sebab biasanya macam tu lah.. (sebab tu aku kata aku okay je.. nak je aku cakap kat lecturer tu yang aku 'G..'.. hahahaha) my friend kat Geelong pun ada ambil kelas drawing gak yang kena lukis model sedang berbogel.. aku tengok lukisan yang dia upload kat instagram tu model perempuan je.. perempuan gemuk.. tapi tak sangka pula kat tempat aku ada model lelaki gak.. dalam fikiran aku terus..

"adeh!!" terkejut lah..

(harap-harap lah hensem... hahahaha...)

jangan salah faham okay.. aku tak fikir hal bukan-bukan pun.. takde lah membayangkan model tu hensem ke tak nanti.. but kalau hensem, apa salahnya.. bwa hahaha..aku just bersikap professional.. nanti kalau hari nya tiba nanti takde lah nak 'terangkat-terangkat' sangat.. (kalau lah.. hahaha..) just bersikap slumber je lah.. 

but then, kadang-kadang ragu-ragu pula sama ada aku patut datang bila model tu sampai ke tak.. ye lah kan.. kita tahu culture dan agama kita tak ke arah macam tu.. 

but..

aku tanya senior-senior muslim (even perempuan muslim pun) yang ambil kelas tu kata mereka just lukis je.. just buat-buat biasa je lah..

then, aku pun entah kenapa curious juga nak tahu macam mana bila hari tu tiba nanti.. hahaha







mesti ada yang fikir aku ni miang pula kan?? heeii.. takde lah macam tu.. seperti aku cakap lah, just bersikap professional je.. takde pun fikir hal yang bukan-bukan pun.. just timbul sedikit curiousity tentang keadaannya nanti.. pengalaman yang takde di negara sendiri.. hehehe

6 comments:

  1. UNTUNGLE! EHEHEH!

    ReplyDelete
  2. hihi..aku selalu bayangkan model yang dipanggil nanti yang jenis sasa dan solid molid...xtau pulak objek nye leh jadi perempuan gemuk (no offense)

    ReplyDelete
  3. best la kau....kalau lah kat Malaysia dipraktikkan macam tu jugak...:)

    ReplyDelete
  4. kau kindaichi.. kalau kat malaysia praktik mcm tu, sah2 course lain kosong kelas.. each uni msti bukak smpai 10 kelas khas untuk bdk art je..
    hahaha

    ReplyDelete
  5. haha..kalu aku la...kalu model tu nnti ensem pastu body best..mmg mengnggu kosenterasi aku la...hakhakhak..=P

    ReplyDelete