Wednesday 5 October 2011

People Like Us

honestly, selama ni aku tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan 'PLU' tu sebenarnya... tapi, aku faham akan konteks perkataan tu yang merujuk lebih kepada orang yang homoseksual... tapi apa yang dimaksudkan dengan disebalik perkataan 'PLU' tu aku tidak tahu.. 'P' maksud untuk apa? 'L' untuk apa? 'U' tu apa pula?

samalah dengan kes perkataan 'kimak'.. 'kimak' tu apa benda? tapi dari segi konteks aku faham ia adalah bahasa mencarut... sesuatu yang negatif... macam di tempat daerah kelahiran aku.. faham-faham je lah Sarawak macam mana.. melayu bukan majoriti... kat daerah aku kaum majoriti ialah Lun Bawang.. then mereka pun ada bahasa mencarut gak.. bunyinya kira-kira macam ni.. "be' che".. ayat ni kira agak popular gak lah, even dikalangan melayu sendiri pun guna perkataan "be' che".. (Sarawak memang bervariasi.. memperlajari bahasa kaum lain sudah menjadi kebiasaan).. tp, maksud perkataan "be' che" tu aku tidak tahu.. aku tahu ia bahasa mencarut...

bila aku study kat Kuching, word mencarut paling popular ialah 'kimak'.. aku tanya kawan aku, "apa benda 'kimak' tu sebenarnye?" dia kata, "tidak payah ambil tahu lah".. seriously, aku ingat word 'kimak' just digunakan di Sarawak.. rupanye kat Semenanjung pun guna gak.. 

in short, aku katakan yang fikiran aku ni memang innocent gila-gila.. tidak dicemari dengan perkataan yang teruk-teruk macam ni.. plus, aku tidak mencarut pun.. memang susah nak mencarut.. cukuplah aku faham dari segi konteks word tu, bukan akan erti sebenar perkataan tu...

berbalik kepada wor 'PLU'.. sekali lagi aku kata, aku just faham dari segi konteks je.. tapi aku pernah teka akan maksud sebenar word tu.. sebelum ni dalam topik 'Innocent' dalam blog ni aku pernah cerita.. (klik kat sini)  aku just teka maksud dia 'people like us'.. tu memang perkataan pertama yang bermain difikiran aku.. ye lah.. mestilah maksud dia macam berahsia sikit.. sebab ada juga orang tanya, "kau ni plu ke?"

entah kenapa aku tiba-tiba Google cari maksud word tu.. memang betul lah maksud dia 'People Like Us'!! hebat tak jangkaan aku?? haha.. kata hati aku selalu je betul.. memang pandai aku meneka.. aku baca kat Wikipedia.. rupa-rupanye perkataan 'PLU' ni tidaklah universal sangat.. just digunakan di sekitar Malaysia dengan Singapura je.. kalau di negra lain, mungkin diorang tidak akan faham... 

btw, aku rasa fikiran aku mula dicemari... entah lepas ni word apa lagi aku akan mula faham...


sumber http://en.wikipedia.org/wiki/People_Like_Us_(Singapore)

0 comments:

Post a Comment